Ontdek het binnenland van Suriname, ongerept natuurschoon, authentieke dorpen, stroomversnellingen, wilde watervallen, masserende jacuzzi’s.

Hiking Tour (4 dagen)

rotsen bij laag water

- Vertrekplaats: Fietsen in Suriname
- Vertrektijd: 07:00 uur
- Vertrekdagen: woensdag
- Prijs: €275
- Inclusief: Gids, transport, overnachting in, hangmat of kampeertent, huisjes, alle maaltijden tijdens de tour en drank.
- Exclusief: handdoeken en lakens

LET OP!! Een goede lichamelijke conditie is vereist voor de inspannende wandeltochten.

Dag 1

Rond 07:00 vertrekken we met de bus vanaf Fietsen in Suriname waarna we rond 11:00 uur aankomen in Atjoni, de “haven” aan de Boven Suriname rivier. Na een korte pauze met een snack en wat te drinken, steken we met een korjaal de rivier over. Hier begint onze tocht. De wandeling van vandaag is ongeveer 13 kilometer lang en is een afwisseling van cultuur en natuur. We doen verschillende Marron dorpen aan, waarbij we van alles leren over het leven hier. Lopend door het regenwoud leren we over de tientallen vogels, apen en bijzondere planten die we tegenkomen. Nadat we de rivier weer een keer over zijn gestoken komen we bij het volgende dorpje, waar we een lokaal bereide lunch nuttigen. Hier is bovendien tijd voor een heerlijke duik in een koele kreek. Dan moeten we er weer even tegen aan. Verschillende landschappen brengen ons naar volgende dorpjes. We lopen verder naar het dorp Gunsi. Hier hangen we onze hangmatten op en kunnen we lekker nog even zwemmen terwijl de zon onder gaat en de heldere maan en sterren aan de hemel verschijnen. De staff maakt ondertussen het avondeten klaar. Na het avondeten wordt er nog lekker wat gedronken en gepraat, waarna we de hangmatten induiken, voor een welverdiende nachtrust.

Dag 2

lodgesNa een frisse nacht beginnen we de dag met een goed Surinaams ontbijt. Vanaf Gunsi varen we zo’n 30 minuten met de boot. Daarna begint de wandeltocht. Vandaag zal de totale lengte ongeveer 11 kilometer zijn. Nadat we een flink stuk gewandeld hebben, komen we in Pikinslee terecht. Dit is een heel authentiek Saramaccaans dorp, waarbij het lijkt alsof de tijd even stilgestaan heeft. Wij kijken een middagje mee met het leven in dit dorp, door deel te nemen aan de dagelijkse activiteiten. Hierna wordt er gezamenlijk gekookt met verse groenten op een houtvuurtje. Ondertussen brengen we een bezoek aan het Saramaccaanse museum, waarbij we nog meer te weten komen over de cultuur. Daarna genieten we van ons zelf bereidde eten. Extra lekker, omdat al onze energie en liefde erin zit! Na het eten lopen we nog een dik uur verder, met verschillende tropische fruitsoorten als toetje. Aan het einde van de middag komen we aan bij Botopasi. Niets is zo lekker dan een duik in de frisse rivier onder het genot van een koud biertje! We hangen de hangmatten op en wachten op het avondeten. Daarna zijn we nog gezellig met elkaar buiten aan het genieten van de stilte en de mooie plek.

korjaalDag 3

Vandaag begint voor velen met zwemmen in de rivier. Heerlijk om de dag zo te beginnen! Het diverse ontbijt smaakt na het zwemmen ook nog eens extra lekker. Vandaag staat ons nog een wandeling van een kleine 10 kilometer te wachten. Het eerste stuk doen we met de boot. Via 3 dorpen lopen we richting onze eindbestemming: Pingpe. In deze dorpen valt nog veel te zien. De vrouwen van de dorpjes zijn elke dag bezig met het bewerken van de oogst van de kostgrondjes, in de meeste gevallen cassave. Ze laten je graag zien hoe het gedaan wordt.
Bij Pingpe resort krijgen we een heerlijke warme lunch. Er is voor ieder wat wils! Als iedereen lekker is bijgekomen gaan we naar de volgende activiteit. We varen een half uurtje met de boot, naar de Tapawatra watervallen. Dit is een van de bekendste stroomversnellingen in Suriname Rivier. Niet voor niks, want je kunt er heerlijk klimmen, laten masseren door de watervalletjes, en naar beneden glijden over natuurlijke waterglijbanen! Aan het eind van de dag varen we weer terug naar Pingpe, waar we van een lekker kunnen relaxen. ’S Avonds wordt er nog een avond programma verzorgd met lokale dans en muziek.

marronsDag 4
Op de laatste dag van deze tour kunnen we nog een keer genieten van de rust en het zwemmen in de rivier. Dan gaan we ontbijten en nemen we de boot terug naar Atjoni. Nu besef je pas hoe ver je eigenlijk het binnenland in gegaan bent! Bij Atjoni is er tijd om iets te drinken en te eten, waarna we onze weg terug naar Paramaribo vervolgen.